News


23 NOV 2017- 25 FEB 2018
El 85% de la matèria
CENTRE D'ART MARISTANY

Un préssec de pedra va ser localitzat al claustre del Monestir de Sant Cugat durant la restauració que es va dur a terme als anys 70. La troballa va desencadenar diferents interpretacions: hi ha qui diu que és un "préssec alquímic", una fruita natural, transmutada per via alquímica, i hi ha qui diu que no, que és una peça de marbre manufacturada.

El 85% de la matèria és tot allò que no sabem (del préssec, de l'univers, de la matèria...), tot allò que no veiem però que podem imaginar. Aquesta exposició pren la història del préssec alquímic com a punt de partida per explorar el que es produeix en la superposició entre la recerca de restes i indicis plausibles, i la invenció al servei de la imaginació. Els artistes en aquesta exposició exploren els mecanismes amb els quals imaginem -donem imatge- a allò que no es veu.

Artistes: Anna Dot, Moosje M. Goosen, Gloria Martín, Mariona Moncunill, Larisa Sitar, Daniel Steegmann Mangrané, Aldo Urbano
Amb la col·laboració del grup d'alumnes d'escultura de la Casa Aymat i del Museu d'Arqueologia de Catalunya..

MUSEU D'ART MARISTANY, Sant Cugat del Vallès





20 OCT - 24 DIC 2017
Oci a la Fàbrica
MAC MATARÓ

Oci a la fàbrica és la proposta de Mariona Moncunill per a la tercera edició d’Estètiques Transversals. Pràctiques artístiques, accions educatives i ciutats mitjanes, un projecte d’Idensitat desenvolupat sobre l’eix temàtic del treball a les ciutats postfabrils de Mataró, Manresa i Vilanova i la Geltrú.

MAC, Carrer Sant Josep 9, Mataró



20 OCT - 31 DIC 2017
Del vell al nou. Del nou al vell
Museu d'Art de Cerdanyola

L’exposició comissariada per Fina Duran i coproduïda amb el Centre d’Art Contemporani Arts Santa Mònica, ens mostra el treball d’una quinzena d’artistes que, a partir de la seva creativitat, plantegen una mirada diferent al patrimoni que ens arriba del passat i que va configurant la nostra memòria i la nostra identitat. Cinc textos escrits per diferents autors (filòsof, historiadors i crítics d’art) ens conviden a qüestionar la memòria que ens arriba del passat i alhora ens ajuda a obrir la mirada del futur.

Museu d'Art de Cerdanyola, Carrer de Sant Martí 88, Cerdanyola



2 OCT - 26 NOV 2017
Muchos Caminos. Imágenes contemporáneas del Camino de Santiago
REAL ACADEMIA DE ESPAÑA EN ROMA

La exposición Muchos caminos. Imágenes contemporáneas del Camino de Santiago se basa en la realidad paisajística, antropológica, cultural, histórica, espiritual y/o religiosa del Camino de Santiago y la peregrinación que lo motiva, pero sobre todo en la realidad experiencial que se deriva de todo ello y que se plasma en algunas obras de arte contemporáneo, bien vinculadas directamente con la peregrinación y el Camino, bien relacionadas con el paisaje, la mística, la historia de las religiones, el arte, los sucesos históricos o la crítica realidad actual de las zonas rurales atravesadas por la ruta jacobea.

Estas cuestiones están presentes en la exposición que estructura las obras de los 31 artistas seleccionados en torno a 4 grandes temas:

- El sentido y el destino de la peregrinación: Roland Fischer, Humberto Rivas, Peter Wüthrich, Xurxo Lobato, Roman Signer, Andrés Pinal, Vik Muniz y Mariona Moncunill

- La experiencia de caminar para “ir más allá”: José Val del Omar, Esther Ferrer, Rubén Grilo, Francisco Felipe, Pedro Garhel, Gabriel Díaz, Zoulikha Bouabdellah y Javier Codesal

- El diálogo entre el yo y el mundo: Enrique Carbó, Peyrotau & Sediles, Nina Rhode, Natividad Bermejo, Eugenio Ampudia y Mapi Rivera

- Los hechos que han marcado la historia del Camino: Gerardo Custance, Bleda y Rosa, Javier Ayarza, Jorge Barbi, José Luis Viñas y Rosendo Cid

La exposición es una producción de la Real Academia de España (RAER) y el Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León (MUSAC) en el marco del festival Remover Roma con Santiago, impulsado por la Embajada de España en Italia. La exposición cuenta con obras procedentes de instituciones culturales localizadas en la ruta jacobea: Centro de Arte y Naturaleza (CDAN) en Huesca, Instituto Leonés de Cultura (ILC) y MUSAC en León y Centro Galego de Arte Contemporánea (CGAC)en Santiago de Compostela), así como piezas cedidas directamente por los artistas.

Real Academia de España en Roma, Piazza San Pietro in Montorio 3, Roma



28 SEPT - 24 NOV 2017
VVAA. Displays of Affection II: Imaginar el futuro
GALERIA ESTRANY-DE LA MOTA

Ignasi Aballí, Martí Anson, Natividad Bermejo, Gregory Crewdson, Patricia Esquivias, Pauline Fondevila, Cyprien Gaillard, Douglas Gordon, José Antonio Hernández-Díez, Mariona Moncunill, Jonathan Monk, Juan Luis Moraza, Rasmus Nilausen, Gerard Ortín, Ana Prada, Alex Reynolds, Thomas Ruff, Francesc Ruiz, Richard Venlet, Oriol Vilanova, Danh Võ, Marijke van Warmerdam, Clemens von Wedemeyer.

El projecte Displays of Affection utilitza les metodologies de conflicte dialèctic, en que noves idees emergeixen de la col·lisió d’imatges, en aparença molt diferents, per construir una possible cartografia de les línies de recerca del projecte Estrany-de la Mota. Aquest mapa és el resultat d’un procés d’inventariat i recatalogació dels fons que s’ha dut a terme en l’últim any i mig a la galeria. Un work in progress que permet anar descobrint nous territoris. Aquest procés ha portat a uns resultats heterogenis molt propers a les propostes d’arqueologia del saber visual d’autors com Georges Didi-Huberman, on la superposició de totes aquestes imatges permeten una infinitat de relacions creuades.

El projecte vol posar l’accent en els vincles que es poden establir entre aquestes imatges i llegir aquests vincles a partir de les eines proporcionades pel «gir afectiu» plantejat per Patricia Clough. Reconstruir els intersticis que hi ha entre aquestes imatges prestant especial atenció a la significació dels afectes. A partir d’anar visualitzant tots aquests vincles afectius es pot reconstruir una comunitat, que en definitiva, és la imatge més fidel del que entenem que és el propi projecte de la galeria.

El projecte Displays of Affection està pensat en dos moments expositius. Una primera etapa que funciona com una cartografia del passat que permet fer un balanç de trajectòria (Cartografiar la memòria) i una segona etapa on es planteja una hipòtesi de futur com a responsabilitat de continuïtat (Imaginar el futur). Totes dues són enteses com a representacions per a l’activació d’idees i relacions que permetin seguir enriquint aquest teixit.

Galeria Estrany-de la Mota



28 SEPT - 1 OCT 2017
SWAB Barcelona Art Fair
GALERIA PALMA DOTZE

Swab



16 FEB- 21 MAIG 2017
Autogestió
FUNDACIÓ MIRÓ

L’exposició Autogestió presenta una genealogia d’artistes que des dels anys seixanta fins a l’actualitat han desenvolupat estratègies per recuperar l’autoritat sobre el seu propi relat. Aquesta mostra també és un intent per comprendre l’art recent i constatar la vigència d’aquestes dinàmiques.

FUNDACIÓ MIRÓ, Barcelona, Spain.


28 GENER 2017
Caraba
CENTRE D'ART TORRE MUNTADAS

Taula rodona al voltant dels processos d'interpretació i valoració de l'obra i la figura de Julio Julián.

Modera: Mariona Moncunill
Amb: Alex Brahim, Graciela García, entre altres assistents i convidats

Centre d'Art Torre Muntadas, El Prat de Llobregat, Spain.



19 JUL - 2 OCT 2016
Segueixi els rastres com si fos miop
ARTS SANTA MONICA

«Segueixi els rastres com si fos miop» presenta un seguit de genealogies sobre alguns aspectes clau que han marcat la pràctica artística dels deu darrers anys a Catalunya. Un equip de comissariat divers, format per Martí Anson, Álex Brahim/Ryan Rivadeneira, Pilar Cruz, Antonio Gagliano i Aida Sánchez de Serdio i Cristian Añó, presenta una selecció de projectes que s’han generat en el marc de les convocatòries de Sala d’Art Jove i que poden servir d’exemple. Al mateix temps, amb la selecció es puntegen els darrers deu anys d’un equipament de referència en la promoció de l’art emergent del nostre context.

Arts Santa Mònica, Barcelona, Spain.



9 NOV 2015
Seminario y mesa redonda
PorEstosDías

10.00 a.m.-12.00p.m.
DIÁSPORAS NARRATIVAS
ferranElOtro
Diseñador gráfico y editor

14.00 p.m.- 12.20
PUBLICAR COMO CONSECUENCIA
Mariona Moncunill
Artista e investigadora

14.20 p.m. - 14.40 p.m.
EJERCICIOS DE TRADUCCIÓN
Juan David Restrepo
Diseñador gráfico y editorial

14.40 p.m. - 15.00 p.m.
LA DISTRIBUCIÓN COMO DISPOSITIVO DE PRODUCCIÓN
Anna Pahissa
Responsable de múltiplos

15.00 p.m. -15.20 p.m.
PARCHE, LEA, CONOZCA
Juan Guillermo Tamayo
Responsable del Centro de Documentación de Lugar a dudas

15.30 p.m. - 18.00 p.m.
REVISITANDO "OTHER BOOKS AND SO"
Mariona Moncunill, Anna Pahissa, Juan David Restrepo y Juan Guillermo Tamayo
Mesa redonda moderada por ferranElOtro.

En el contexto de la exposición Eureka, proyecto del ITM comisariada por Anna Pahissa y ferranElOtro en PorEstosDías.

PorEstosDías, Cl. 29 #7313, Medellín, Antioquia, Colòmbia



24 OCT- 13 NOV 2015
Workshop El juego del método
Instituto Técnologico Metropolitano de Medellín, PorEstosDías

El workshop propone a lo largo de seis sesiones la mezcla de métodos etnográficos y de análisis crítico de discurso como fuente de métodos, herramientas y puntos de vista para la investigación y práctica artística. Combinará una sesión introductoria teórico–metodológica en la que se planteará
cómo los agentes artísticos pueden beneficiarse de ambas disciplinas y cuatro sesiones de trabajo de campo en diferentes localizaciones de naturaleza muy diversa de la ciudad. En estas sesiones se pondrán en práctica ¡algunas técnicas etnográficas y el punto de vista del análisis crítico de discurso en relación con los intereses y métodos artísticos de cada participante.
Concluirá con una sesión abierta al público en la que se llevará a cabo una puesta en común de los temas surgidos a lo largo de las diferentes sesiones. El workshop está pensado para un grupo de veinte participantes. Todos aquellos interesados en participar deben enviar antes del 16 de octubre del 2015 un e–mail a kunsthallemedellin@gmail.com con una breve presentación y la motivación de asistencia al workshop.


2 OCT 2015
Biennal de Valls - Premi Guasch Coranty
MUSEU DE VALLS

Ro Caminal (Barcelona 1966)
Raquel Friera (Barcelona 1974)
Antonio Gagliano (Córdoba, Argentina, 1982)
Regina Giménez (Barcelona, 1966)
Matteo Guidi (Cesena, Itàlia, 1978)
Jaume Simón (Lleida, 1980)
Marc Larré (Barcelona, 1978)
Lola Lasurt (Barcelona, 1983)
Jonathan Millán (Barcelona, 1976)
Mariona Moncunill (Valls, 1984)
Julia Montilla (Barcelona, 1970)
Dani Montlleó (Mataró, 1966)
Frederic Perers (Barcelona, 1974)
María Ruido (Santiago de Compostela, 1967)
Oriol Vilanova (Manresa, 1980)

Jaume Clotet (accèssit) (Barcelona 1984)
Jan Monclús (accèssit) (Lleida, 1987)

Museu de Valls, Valls, Spain


18-29 JUL 2015
Reset
GALERIA SILVESTRE

Àlvar Calvet, Alba Sotorra, Alfred Porres, Patrícia Carles, Josep Cerdà, Lídia Porcar, Rufino Mesa, Ester Ferrando, David Curto i Mariona Moncunill

Galeria Silvestre, Tarragona, Spain


11 APR - 31 JUL 2015
Paisatges. L’estigma d’allò social
GALERIA PALMA DOTZE

Guillem Bayo, Alfonso Borragán, Alicia Kopf, Andrea Marmol, Mateo Maté, Mariona Moncunill, Xavi Muñoz, Patricio Palomeque, Joaquín Segura

Projecte Comissariat Per Imma Prieto

Palma Dotze, Santa Margarida i els Monjos


26 MARCH 2015
Künstler. Buch. Dialog / Artista. Libro. Dialogo
INSTITUTO CERVANTES, HAMBURG

El presente ciclo de conferencias se propone dar a conocer y analizar la labor de las publicaciones de artista, concretamente la de la generacion de los artistas nacidos en las decadas de 1960-1970, que ha desarrollado de forma consistente su trayectoria pero aun no ha sido completamente consagrada por el publico y las instituciones de arte contemporaneo. Es una generacion de artistas que ha crecido con el empleo generalizado del ordenador personal, y que conoce y utiliza las herramientas de autoedicion y las redes sociales como nuevo medio de comunicacion social y afectiva. En sus proyectos artisticos se mueven con total naturalidad entre generos como el video, la performance, la instalacion y, desde luego, las publicaciones de artista. Se abordaran cuestiones como la motivacion y los objetivos que llevan a la publicacion de artista o la consideracion de la publicacion de artista como genero artistico.

Mela Dávila Freire, Mariona Moncunill, Hubert Kretschmer

Instituto Cervantes, Hamburg


18 FEB 2015
És com una mena de Disneylàndia. Bé, no una Disneylàndia exactament...
MACBA

Disneylàndia, Catalunya en miniatura, un jardí botànic, un parc nacional o un simulacre d’emergències són jocs complexos i divertidíssims de significats i significants, d’elements narratius, simbòlics i utilitaris que teixeixen un discurs tal com ho fa l’art contemporani.

Aquesta proposta planteja el workshop com un nou espai on el professorat podrà adquirir coneixements i recursos d'aplicació directa a l'aula. Concebuts amb un format de taller pràctic, els workshops seran impartits per artistes, agents del món de l'art i especialistes de la comunitat educativa.

Com transformar conceptes vinculats al llenguatge contemporani en formes pràctiques de transferència a l'aula? Des d'aquest punt de partida, els tallers tenen l’objectiu de proporcionar eines de treball a l'alumnat, generar continguts que puguin aplicar-se a contextos reals d'aprenentatge i viure processos creatius de la mà de convidats professionals.

MACBA


13, 20 DESEMBRE 2014
En el fons, una bona mentida, què és?
HABITACIÓ 1418, MACBA/CCCB

Una maqueta d’una maqueta. Una planta que imita una planta. Una paperera simbòlica. Un edifici de mentida que substitueix un edifici de veritat. Un simulacre d’emergències que acaba en emergència. Simular que som actors que fan de nosaltres. Simular que ens rasquem un braç o rascar-nos-el de veritat. Simular el segrest d'una persona o segrestar-la de veritat. Dir una mentida i aconseguir que es converteixi en veritat... Mariona Moncunill guiarà aquest taller que posa al descobert els mecanismes de construcció de significat i de generació de valor.

Habitació 1418, MACBA/CCCB


14 OCT - 8 DIC 2014
Relat de Belles Coses Falses
Arts Santa Mònica

Cap lloc no és un paisatge si abans l’art no s’hi fixa i no el fixa en forma de representació artística. Aquesta és la idea que fonamenta Relat de belles coses falses, una exposició de paisatges que, a través d’una trentena d’obres de llenguatges i procedències molt diversos, recorre i proposa diferents maneres de crear el paisatge.

Carlos Aires, Josep Berga i Boix, Joaquim Mir, Mariona Moncunill i Rasmus Nilausen, Javier Basiana, Jaume Orpinell, Basurama, Julia Montilla, Xavier Ribas, Joaquim Vayreda, Pau Faus, Palle Nielsen, Enrique Radigales, Jorge Ribalta, Miquel Barceló, Patrícia Dauder, Jaume Mercader, Txema Salvans, Rosa Amorós, Fina Miralles Francesc Ruiz, Francesc Català-Roca, Angels Ribé, Alberto Schommer, Joan Fontcuberta, Albert Gusi, Perejaume, Frederic Perers i Job Ramos

Comissariat:Albert Martínez López-Amor i Blai Mesa

Arts Santa Mònica, Barcelona



8 SET - 8 FEB 2015
Nonument
MACBA

Comissariat per Bartomeu Marí i l’arquitecte Josep Bohigas, aquest projecte reflexiona sobre les transferències simbòliques entre monument, espai públic i efemèride a partir d’una sèrie de treballs desenvolupats específicament per a aquesta exposició. Diversos artistes que operen en l’àmbit de l’arquitectura social i l’urbanisme crític hi presentaran les seves línies de treball i també les seves propostes de futur.

Artistes participants: Antoni Arola, Itziar Barrio, David Bestué, Curro Claret, Raimond Chaves i Gilda Mantilla, Marcel Dalmau, Domènec, Alicia Framis, Antonio Gagliano, Álex Giménez i Jorge Rodríguez Gerada, Terence Gower, Sílvia Gubern, Alicia Kopf, Marc Larré, Rogelio López Cuenca i Elo Vega, Antoni Llena, Muntadas, Mariona Moncunill i Sergi Botella, Daniela Ortiz, Víctor Pimstein, Sitesize (Joan Vila-Puig i Elvira Pujol) i Francesc Torres.

MACBA, Convent dels Àngels



24 JUL - 30 AGO 2014
BIAM, Biennal d'Art d'Amposta
Centre d'Art Lo Pati

Centre d'Art Lo Pati (C/ Gran Capità 38-40, Amposta)



6 JUL 2014
Vermut amb els implicats. Manifest. L'art avui, davant dels dubtes
Centre d'Art Fabra i Coats

En aquest cas, Vermut amb els implicats - una proposta de l'Oficina d'Educació que dirigeix Jordi Ferreiro - convida a una manera diferent de gaudir de Manifest. L'art avui, davant dels dubtes. Mariona Moncunill ens parlarà de la seva nova producció per a l'exposició. Forest, forest (2014) és una instal·lació de fotografies i un relat sonor que analitza la construcció artificial i ideològica d'un indret natural específic: el bosc.

Centre d'Art Fabra i Coats



31 MAY - 6 JUL 2014
Manifest. L'art avui, davant dels dubtes
Centre d'Art Fabra i Coats

Chto Delat / Ferran Garcia Sevilla / Rubén Grilo / Núria Güell & Levi Orta / Saskia Holmkvist / Iratxe Jaio & Klaas van Gorkum / Mariona Moncunill / Wilfredo Prieto
+ Esther Ferrer + Martha Rosler + Guerrilla Girls

Curated by: David Armengol / Martí Manen

Centre d'Art Fabra i Coats



28 FEBRER - 3 MAIG 2014
Extralocals. Pràctiques artístiques realitzades en contextos exòtics
ACVIC

Caldo de cultivo + Todo por la praxis. Arriba los de abajo | Bogotà
Mariona Moncunill. Text on Snow on the Botanical Garden | Helsinki
Núria Güell. Too Much Melanin | Estocolm
Roser Caminal. NOW&THEN. Picture yourself | El Caire

Aquesta exposició presenta quatre projectes artístics realitzats a partir de residències temporals en ciutats que no són on habitualment viuen els seus creadors. Projectes amb plantejaments, posicionaments i interessos diversos com la creació col·lectiva i les pràctiques col·laboratives en contextos urbans, la poètica entre la realitat velada i la nitidesa de la classificació científica, la crítica a les societats avançades que restringeixen la circulació de les persones i n’afavoreixen la circulació del capital, o el projecte pedagògic fonamentat en les aspiracions futures d’unes preadolescents, tot analitzant el moment i el context cultural en el que viuen.

Temes específics que ens permeten abordar elements comuns entre ells, com són la relació entre el local i el visitant, l’adaptabilitat i les connexions que s’estableixen amb el lloc, la intensitat i la temporalitat del projectes, les implicacions amb el context local i l’interès universal del seu tractament, o la importància de moure’s en un context internacional. Una sèrie de qüestions que prenen rellevància en un moment com l’actual, marcat per un creixent populisme polític i ciutadà que, en molts països occidentals, aposta per protegir les fronteres, fomentar la percepció d’invasió de l’estrany i accelerar polítiques i discursos antiimmigratoris.

Extralocals és una exposició que aporta una visió a contextos i circumstàncies locals des de la mirada de qui ha residit en una ciutat durant un temps curt, però suficient per a no ser considerat foraster. Una estada que no hauria estat possible sense l’existència d’una xarxa de connexions culturals que aposten pels fluxes i les contaminacions, per la circulació fluida, pel dret a accedir als recursos de la ciutat, el dret a canviar-la i el dret a aspirar a una ciutadania universal.

ACVic



7 FEBRERO - 4 MAYO 2014
Generación 2014
LA CASA ENCENDIDA

La Casa Encendida de Fundación Caja Madrid presenta la XIII edición del Concurso de Arte Joven “Generaciones” con los diez proyectos premiados para este 2014. De entre los 836 participantes que se han presentado a “Generación 2014”, el jurado compuesto por Ferrán Barenblit, Eva González-Sancho, y Juan Gaitán, ha seleccionado los 10 proyectos artísticos ganadores dotados con 12.000 euros cada uno. Los artistas elegidos han sido: Greta Alfaro, “A Very Crafty and Tricky Contrivance, Nora Barón, “Significación cabal de blituri”, Tania Blanco, “Unexpected Documents in a Waiting Room”, Andrea Canepa, “Todas Las Calles Del Año”, Eduardo Hurtado, “Tótem. Coincidencia. Bastión”, Mariona Moncunill, “Text on Snow on the Botanical Garden”, Anna Moreno Castells, “Select the Right Location”, Sara Munguía, “Tierra de Campos”, Leonor Serrano Rivas, “Colección Pública (Bien de Interés Cultural) ”, y Belén Zahera, “The Relief under her Feet”.

La Casa Encendida



NOV 2013
La reducción de las dimensiones físicas resulta en una multiplicación de las propiedades ideológicas
REVISTA URBS

Publicación del texto "La reducción de las dimensiones físicas resulta en una multiplicación de las propiedades ideológicas", a URBS. Revista de Estudios Urbanos y Ciencias Sociales (vol3, n2, 2013). Universidad de Almería.



19 NOV 2013 - 12 JAN 2014
Un Dilema
ARTS SANTA MÒNICA

Francesc Abad, Basurama, Ro Caminal, Curro Claret amb Arrels Fundació, Raimond Chaves & Gilda Mantilla, Democracia, Raquel Friera, Ana Garcia-Pineda, Martí Guixé, Núria Güell amb Juanjo Garfia, Les Salonnières, Antoni Llena, Antoni Marquès, Josep-Maria Martin, Mariona Moncunill, Sofia Mataix & Miquel Ollé, Antonio Ortega, Gabriel Pericàs, Tere Recarens & Özay Sahin, Francesc Ruiz, Mireia Sallarès i Ivó Vinuesa.

Arts Santa Mònica

5 OCT 2013
Open Studio
RUPERT

Between 12 pm and 4 pm in the afternoon, the studios of Rupert’s very first residents will be wide open so anyone interested can have a glimpse into what they have been working on for the past 2 months while in Vilnius.

Rupert (Meškeriotoju g. 33, Vilnius, Lithuania)


3 OCT 2013
Forest, Forest (workshop)
RUPERT

The aim of the workshop “Forest, Forest” is to share an approach to the methodology and the investigation Mariona Moncunill is carrying out while in Rupert. It concerns the symbolic and ideological construction of the forest through three specific organizations in the neighbouring area, which include the Vilnius University Botanical Garden, UNO Park and Verki? Regional Park. The participants of the workshop will experience and enjoy, as regular users, the adventure park UNO, followed by a discussion and analysis of its role in building the meaning of the forest.

Rupert (Meškeriotoju g. 33, Vilnius, Lithuania)


28 SETEMBRE - 31 DESEMBRE 2013
Reset!
Galeria Palma Dotze

Pep Agut, Miquel Barceló, Alfonso Borragán, Hannah Collins, Martí Guixé, Zhang Huan, Ken Lum, José Maldonado, Cildo Meireles, Mariona Moncunill, Felicidad Moreno, Perejaume, Plantalech, Jaume Plensa, Bernard Plossu, Jorge Ribalta, Humberto Rivas, Benet Rossell, Avelino Sala, Montserrat Soto, Lars Wunderlich, Gillermo Zuaznabar.

Palma Dotze (Masia Mas Pujó, Santa Margarida i els Monjos)



2 AUGUST-13 OCTOBER 2013
Rupert's Residency Programme
RUPERT

Residency at Rupert, Vilnius (Lithuania).



19 JUNE-17 AUGUST 2013
Still Light
GALLERY AUGUSTA, HIAP

The fourth annual HIAP summer exhibition at Gallery Augusta in Suomenlinna presents a curated selection of artworks born out of the artist residencies during 2010–13. As a highly particular space-time for creative work, residency as a moment of pause meets a slowness of pace and extended durations of light and darkness here. The exhibited works, produced at HIAP by Giulia Cenci, Mariona Moncunill, Guillaume Paris and Martin Healy, are all rooted in the manifold Helsinki landscape, activating a space of critical encounter, in which the focus shifts from the familiar to the unknown. The exhibition also opens HIAP’s residency archive to the public. A new commission by Minna Henriksson gives an insight into the complex processes of research, production and exchange involved in artist residencies.

The artists of the exhibition: Giulia Cenci (b. 1988) Cortona (Arezzo) / Bologna; Mariona Moncunill (b. 1984) Barcelona; Guillaume Paris (b. 1966) Paris; Martin Healy (b. 1967) Dublin and Minna Henriksson (b. 1976) Helsinki.

The exhibition is curated by Taru Elfving with the curatorial assistance of Viivi Koljonen, Jenni Nurmenniemi and Tomasz Szrama.

Gallery Augusta (Suomenlinna B28 / 2, Susisaari, 00190 Helsinki, Finland. Opening hours: Tue-Sat 12-5 pm)


8 JUNY-1 SETEMBRE 2013
Relat de belles coses falses
CENTRE D'ART LO PATI

La idea de paisatge experimenta una revolució copernicana amb l’assaig d’Oscar Wilde The Decay of Lying –La decadència de la mentida–, publicat el 1891. Conté una frase molt coneguda, “la vida imita l’art molt més que l’art a la vida”, que segons Alain Roger, un dels pensadors contemporanis clau en la matèria, representa un moment fundacional per a una nova interpretació del paisatge com a construcció cultural.

El paisatge no existeix en si mateix. Malgrat que en el llenguatge quotidià ha arrelat la confusió entre paisatge i natura, i que el paisatge es percep com a fet establert i immutable, és una idea canviant, una invenció de signe cultural modelada lentament i sense adonar-nos per aquesta energia que Wilde identifica al text esmentat: la representació artística. Tenim paisatges, ens agraden determinats paisatges perquè primer la nostra experiència visual ha estat formada per l’art (o millor, per la digestió que de les imatges artístiques en fa la societat de consum). Així, permanentment estem aprenent a veure el que, algun dia, seran nous paisatges.

Aquest és el fonament de la present proposta expositiva. És tracta d’un recorregut estructurat en capítols temàtics que mostra obres i expressions culturals actuals com a punts de partida per a imaginar territoris, contemplar vistes, descobrir espais, conèixer la vida que contenen. Per fer que nous contextos accedeixin a la dignitat paisatgística. En suma, per construir paisatge.

Artistes participants:Carlos Aires, Rosa Amorós, Arquitecturia, Miquel Barceló, Xavier Basiana i Jaume Orpinell, Basurama, Josep Berga i Boix, Francesc Català-Roca, Patrícia Dauder, Joan Fontcuberta, Francesc Guasch Homs, Albert Gusi, Pere Gussinyé, Juan Antonio Hernández-Díez, Jaume Mercadé, Joaquim Mir, Fina Miralles, Mariona Moncunill i Rasmus Nilausen, Soriano Montagut, Julia Montilla, Palle Nielsen, Perejaume, Frederic Perers, Enrique Radigales, Job Ramos, Jorge Ribalta, Xavier Ribas, Francesc Ruiz, Txema Salvans, Alberto Schommer, Joaquim Vayreda.

Comissariat per Albert Martinez Lopez-Amor

Centre d'Art Lo Pati (C/ Gran Capità 38-40, Amposta)



2 ABRIL 2013, 19h
CINCO INFOGRAFIAS-JOAQUIM ANSON.MUEBLES, UNA XERRADA DE MARTÍ ANSON I MARIONA MONCUNILL
L'INDISCRET

Presentación de las publicaciones Joaquim Anson. Muebles y Cinco Infografías a cargo de los autores, Martí Anson y Mariona Moncunill, y los editores, Irene Minovas y ferranElOtro, en L'Indiscret el viernes 12 de abril a las 19.00 de la tarde.

Ambas publicaciones representan dos tipologías diferentes pero muy significativas de como Save As… Publications entiende el trabajo editorial.

L'Indiscret (Milà i Fontanals 46, Barcelona)



2 GENER-28 FEBRER 2013
HIAP STANDARD RESIDENCY PROGRAMME
HIAP

HIAP (Helsinki)



15 DES 2012-9 FEB 2013
UNA VISITA D'ESTUDI/UN STATEMENT
SIS GALERIA

Aquest projecte és una proposta doble: per una part, una selecció de peces instal·lades a sala (Una visita d’estudi) i, per l’altra, un projecte específic per als suports habituals de comunicació (Un statement). Dues propostes amb el mateix relat, que es solapen en l’espai, però permeten ser llegides de forma independent.

Sis Galeria (Travessia de la Borriana 6, Sabadell)


11 OCT-24 NOV 2012
BIAM 12
CENTRE D'ART LO PATI

Ariadna Parreu, Carlos Cartama, David Mutiloa, Fermín Jiménez, Gerard Cuartero, Jordi Fosch, Luz Broto, Llorenç Ugas, Mar Garcia Albert, Marla Jacarilla, Mariona Moncunill, Nacho Martín i Raquel Friera

Centre d'Art Lo Pati (C/ Gran Capità 38-40, Amposta).



14 SET - 21 OCT 2012
Habrá que aceptar, además, que es o que tenemos
SALA DE EXPOSICIONES DE LA DIPUTACIÓN DE HUESCA

Sala de exposiciones de la Diputación de Huesca (Porches de Galicia 4, Huesca).

3 JUL 2012
Un contenidor simularà l'aeronau
LA CUINA, CENTRE CULTURAL LES MOENGES

El dia 20 d’octubre de 2011 la Direcció General de Protecció Civil i Aeroports de Catalunya van dur a terme un simulacre d’accident aeri a l’Aeroport Pirineus - la Seu d’Urgell. El vídeo "Un contenidor simularà l’aeronau" pren per títol una frase extreta de les instruccions de Protecció Civil als actors voluntaris en les que se’ls explica que en l’escenari del simulacre un contenidor d’obra representarà l’aeronau. Aquest detall anecdòtic i el fet que estigui escrit en futur permet fer al·lusió al caràcter simulat i programat del conjunt dels fets a la vegada que remet a la condició representacional de l’element que podria resultar el més icònic de tota l’acció: l’avió accidentat. Les entrevistes que constitueixen el vídeo proven de reconstruïr el simulacre a partir dels testimonis d’alguns dels seus protagonistes. El relat que s’en deriva tracta de forma ambigüa el caràcter simulat de l’emergència, mantenint-la en un terreny indefinit entre la realitat i la ficció. La intenció de "Un contenidor simularà l’aeronau" és enfatitzar la complexa relació entre realitat i ficció que presenten els simulacres d’emergències veient-los com obres de teatre que, amb objectius completament utilitaris, teixeixen diferents graus de ficcionalitat que es dissolen en les vides dels seus actors.

La Cuina (Plaça de les Moneges 2, La Seu d'Urgell).

1 JUNY - 28 JULIOL 2012
Et al.
SIS GALERIA

Participants: Manel Clot, Gràfiques Macià, Jeleton, Martí Manen, Mariona Moncunill, Joan Morey, Dani Navarro, Maria Ramió, sis marcs, Francesc Ruiz/Manuel Segade y Azucena Vieites.

L'abreviatura et al. procedeix de l'expressió llatina et alii, que significa «i altres». S'utilitza amb valor semblant al d'etcètera però referit a persones. Apareix normalment en repertoris bibliogràfics després del nom d'un autor per indicar que l'obra en qüestió ha estat realitzada, a més, per altres persones.

Aquesta abreviatura és la base sobre la qual s'ha construït aquesta proposta: cada aportació a l'exposició es converteix en una nota al peu que remet cap a un altre lloc o una altra idea. D'aquesta manera el concepte d'autor com aquell que realitza, causa o origina alguna cosa, es dilueix i és més proper a la tasca de l'edició. Els materials que formen part de l'exposició exemplifiquen metodologies referencials però alhora, per jocs d'atzar, responen a moments personals d'intensitat.

La proposta es desdobla, d'una banda, en l'exposició en l'espai físic i, d'altra, en aquesta publicació impresa.

En el dispositiu expositiu conviuen les propostes amb els seus llocs de procedència. Materials de naturalesa i suports molt diversos com el dibuix, vestigis d'accions, seccions en revistes, mostraris de papers, programacions expositives, repertoris musicals o intervencions gràfiques.

I en la publicació conviuen tres de les propostes amb un seguit de textos i imatges que funcionen com comentaris a cada un dels elements que articulen el projecte.
Ambdós espais són lloc d'exhibició i, alhora, es converteixen en un dispositiu de reflexió per a l'espectador, a qui se li ofereixen les eines i pistes suficients per poder reconstruir tots els elements, per molt críptics que semblin causa de la quantitat de capes i materials als que refereix.

Aquesta idea de dissolució de l'autoria també afecta a la totalitat dels engranatges de producció i a tots els implicats en l'exposició, inclosos els responsables del display expositiu i de la impressió de la publicació, que es converteixen en coautors perquè tots ells influeixen en la lectura de la resta dels elements.

No obstant això, no hi ha una única manera d'entendre un projecte. Qualsevol proposta pot ser entesa de molt diverses maneres en funció dels diàlegs que estableixen els diferents elements que la conformen. No hi ha mai una lectura lineal i única. Un exemple d'això és et al. que entre les seves peces inclou una relectura que parteix d'altres claus i ens ofereix una altra interpretació possible.

Sis Galeria (Travessia de la Borriana 6, Sabadell).

20 GENER - 4 MARÇ 2012
Menjadors
ESPAI 13

Exposició dins del cicle "The End is Where We Start From", comissariat per Karin Campbell.

Espai 13. Fundació Joan Miró (Parc de Montjuïc s/n).

23 SETEMBRE - 27 NOVEMBRE 2011
La qüestió del paradigma. Genealogies de l'emergència en l'art contemporani a Catalunya
LA CAPELLA

Aquest projecte expositiu se centra en el context artístic català. El punt de partida és la constatació que en els darrers anys s’ha configurat una generació d’artistes joves, que no es mostra d’una manera compacta i uniforme, però sí que presenta uns interessos comuns i punts de connexió amb generacions precedents que permeten traçar tota una sèrie de genealogies a partir de diferents línies de treball. Manuel Segade, el comissari del projecte, detecta que des d’algunes institucions i a partir del treball de diferents agents culturals s’ha establert una estructura narratològica que tothom ha assumit còmodament, però que ningú no ha analitzat a fons, i basteix un relat teòric que realment ens permeti parlar d’unes veritables genealogies, totes elles visibles o intuïdes, però en cap cas formulades ni recolzades des de la teoria i la crítica d’art. En aquest sentit l’exposició es plantejarà com una trama que permeti entreveure connexions, juxtaposicions, superposicions i contigüitats. Aquesta trama estarà vertebrada per alguns temes centrals, com ara la narració, la visibilització del procés i l’humor, entre d’altres. Són línies de força que ens permetran traçar vincles entre artistes com Dora García i Ruben Grilo o Ignasi Aballí i Ignacio Uriarte.

Ignasi Aballí, Efrén Álvarez, Serafín Álvarez, Martí Ansón, Bestué / Vives, Luis Bezeta, Rafael Bianchi, Luis Bisbe, Sergi Botella, Luz Broto, Mireia C. Saladrigues, Jordi Colomer, Fito Conesa, Carles Congost, Pauline Fondevila, Dora García, Ana Garcia-Pineda, Rubén Grilo, Núria Güell, Daniel Jacoby, Jeleton, Tamara Kuselman, Fran Meana, Jonathan Millán, Jordi Mitjà, Momu & No Es, Mariona Moncunill, Julia Montilla, Joan Morey, Marc Navarro / Pol Esteve, Miguel Noguera, Antonio Ortega, Carlos Pazos, Javier Peñafiel, Gabriel Pericàs, Tere Recarens, Alex Reynolds, Xavier Ristol, Francesc Ruiz, Jorge Satorre, Quim Tarrida, Ignacio Uriarte, Eulàlia Valldosera i Oriol Vilanova.

La Capella (C/Hospital 56, Barcelona).

21 MAIG, 12h
Taula rodona: Fissures en la professionalització d'artistes emergents.
LOOP / SCREEN FROM BARCELONA 2011

Alberto Larburu (KKKB), Ana Ramírez (TPSby), Joana Hurtado (Can Felipa), Pep Dardanyà (Can Xalant), Oriol Fontdevila (Comissari i membre de la Sala d’Art Jove), Mariona Moncunill i Rubén Verdú (Oficina36).
Moderat per: Daniel Gasol (Oficina36)

Oficina36 organitza, dins del marc del Festival Loop / Screen from Barcelona 2011, una taula rodona envers les fissures existents en la professionalització d’artistes emergents.
Oficina36 és una plataforma sense ànim de lucre de promoció i difusió d’artistes emergents residents a Barcelona, que pretén posicionar-se com a pont o enllaç entre els artistes emergents i les àrees que professionalitzen els sectors artístics.
Oficina36 presenta una taula rodona amb la finalitat de repensar el model de gestió cultural que existeix a Barcelona. Un paradigma de gestió que genera una problemàtica al voltant de la qüestió de la professionalització dels artistes emergents. Aquesta problemàtica ve donada per un paral?lelisme entre el món emergent de l’art i l’art entès com a professional, tenint com a resultat una falta de comunicació entre ambdós esferes. Per aquesta raó, aprofundirem en aquesta problemàtica des de diversos punts de vista, convidant a diferents professionals i agents del camp de l’art català. 

LOOP (Hotel Catalonia Ramblas / Medialounge - Sala Fòrum, C/ Pelai 26. Barcelona).

14 MAIG- 28 AGOST 2011
La qüestió del paradigma. Genealogies de l'emergència en l'art contemporani a Catalunya
CENTRE D'ART LA PANERA

Aquest projecte expositiu se centra en el context artístic català. El punt de partida és la constatació que en els darrers anys s’ha configurat una generació d’artistes joves, que no es mostra d’una manera compacta i uniforme, però sí que presenta uns interessos comuns i punts de connexió amb generacions precedents que permeten traçar tota una sèrie de genealogies a partir de diferents línies de treball. Manuel Segade, el comissari del projecte, detecta que des d’algunes institucions i a partir del treball de diferents agents culturals s’ha establert una estructura narratològica que tothom ha assumit còmodament, però que ningú no ha analitzat a fons, i basteix un relat teòric que realment ens permeti parlar d’unes veritables genealogies, totes elles visibles o intuïdes, però en cap cas formulades ni recolzades des de la teoria i la crítica d’art. En aquest sentit l’exposició es plantejarà com una trama que permeti entreveure connexions, juxtaposicions, superposicions i contigüitats. Aquesta trama estarà vertebrada per alguns temes centrals, com ara la narració, la visibilització del procés i l’humor, entre d’altres. Són línies de força que ens permetran traçar vincles entre artistes com Dora García i Ruben Grilo o Ignasi Aballí i Ignacio Uriarte.

Ignasi Aballí, Efrén Álvarez, Serafín Álvarez, Martí Ansón, Bestué / Vives, Luis Bezeta, Rafael Bianchi, Luis Bisbe, Sergi Botella, Luz Broto, Mireia C. Saladrigues, Jordi Colomer, Fito Conesa, Carles Congost, Pauline Fondevila, Dora García, Ana Garcia-Pineda, Rubén Grilo, Núria Güell, Daniel Jacoby, Jeleton, Tamara Kuselman, Fran Meana, Jonathan Millán, Jordi Mitjà, Momu & No Es, Mariona Moncunill, Julia Montilla, Joan Morey, Marc Navarro / Pol Esteve, Miguel Noguera, Antonio Ortega, Carlos Pazos, Javier Peñafiel, Gabriel Pericàs, Tere Recarens, Alex Reynolds, Xavier Ristol, Francesc Ruiz, Jorge Satorre, Quim Tarrida, Ignacio Uriarte, Eulàlia Valldosera i Oriol Vilanova.

Centre d'Art la Panera (Pl. de la Panera 2, 25002 Lleida).

3 ABRIL 2011, 19:00 H
Xerrada 4_Mariona Moncunill i Isabel Servera
LA CENTRAL DEL RAVAL

La xerrada estará protagonitzada per dos artistes d’Oficina36: Mariona Moncunill i Isabel Servera. Ambdós artistes presentaran la seva trajectòria curricular des de la perspectiva de la seva pròpia experiència com artista emergent en la participació de convocatòries i de quina manera s’han professionalitzat en el sector artístic. Finalment, ens introduiran en els seus projectes creatius per poder entendre els seus processos de treball.

La Central del Raval (Elisabets 6, 08001 Barcelona).

16 MARÇ 2011, 19:00 H
El procés creatiu: necessitats i complexitats
THE PRIVATE SPACE BY

Antònia del Río, Mariona Moncunill, Isabel Servera i Rubén Verdú, els autors de "Exposició 1" -la mostra col·lectiva que Oficina36 ha portat a The Private Space By (i que pot visitar-se fins al 18 de març)- explicaran el procés creatiu i les dificultats de producció de les seves peces exposades. Els quatre compartiran amb els assistents la seva necessitat de difusió artística en l'actual marc de gestió.

The Private Space By (Mare de Déu de Gràcia 26, 08006 Barcelona).

16 FEBRER 2011–18 MARÇ 2011
Oficina 36: exposició 1
THE PRIVATE SPACE BY

Exposición colectiva organizada por Oficina 36 con trabajaos de Antònia del Río, Mariona Moncunill, Isabel Servera i Rubén Verdú.

The Private Space By (Mare de Déu de Gràcia 26, 08006 Barcelona).

8 FEBRUARY 2011, 19:30 H
Presentació de catàlegs de Composició de Lloc
ESPAI CULTURAL CAJA MADRID

Presentación de los catálogos del ciclo Composición de Lugar a cargo de los artistas (Sergi Botella, Mariona Moncunill, Gabriel Pericàs, Alex Reynolds), el comisario (Manuel Segade) y el diseñador (ferranElOtro).

Espai Cultural Caja Madrid (Plaça Catalunya 9, 08002 Barcelona)